L'Heureuse aventure/Aventura fericit─â (1935)

L’ heureuse aventure/Aventura fericit─â

interviu

interviu

  • Regia: Jean Georgescu
  • Scenariu: Andr├ę Auberg├ę
  • Imagine: L. N. Hayer
  • Montaj: Isa Elman
  • Muzic─â: Jose Sentis
  • Produc╚Ťie: S.A.F.O. (Societ├ę Artistique des Films Orion)
  • Durata: 77min.
  • Anul: 1935
    Distribu╚Ťie:
  • Tania Fedor
  • Randall
  • Alcover
  • Simone Deguyse
  • Francois Rozet

Lungmetrajul de fic╚Ťiune LÔÇÖheureuse aventure/Aventura fericit─â este regizat de cineastul rom├ón Jean Georgescu ├«n timpul carierei sale cinematografice ├«n Fran╚Ťa. Aceast─â perioad─â a istoriei filmului a fost marcat─â de mi╚Öc─âri transna╚Ťionale ╚Öi de produc╚Ťii multilingve, mul╚Ťi profesioni╚Öti din domeniul cinematografiei lucr├ónd ├«n Europa, ├«n special la Paris ╚Öi Berlin. Copia de film de fa╚Ť─â, cu semne evidente de vechime ╚Öi cadre lips─â, a fost conservat─â la Arhiva Rom├ón─â de Filme ╚Öi a fost digitalizat─â ╚Öi subtitrat─â ├«n limba rom├ón─â special pentru acest program. De╚Öi filmul a fost realizat ├«n 1935, mesajul s─âu pacifist despre o societate ideal─â care tr─âie╚Öte ├«n comun ├«ntr-o loca╚Ťie ├«ndep─ârtat─â, ├«n ciuda diferen╚Ťelor de g├óndire, convingeri sau clas─â social─â, ├«ntr-un fel de non-loc (utopie), poate rezona cu dorin╚Ťa contemporan─â de a crea modele alternative de societate, av├ónd ├«n vedere climatul politic actual din Europa, care, la fel ca ├«n anii 1930, este divizat─â. ├Än ciuda tonului u╚Öor ╚Öi comic al filmului ╚Öi a intrigii de tip aventur─â, filmul lui Georgescu eviden╚Ťiaz─â diviziunile politice ╚Öi sociale profunde ╚Öi instabilitatea societ─â╚Ťii europene din perioada interbelic─â prin caracterizarea protagoni╚Ötilor ╚Öi a interac╚Ťiunilor dintre ei.

Jean (Ion) Georgescu (1904 - 1994) a fost un cunoscut actor, scenarist ╚Öi regizor rom├ón, care a emigrat la Paris ├«n 1930, dup─â ce ╚Öi-a construit o carier─â ├«n teatru ╚Öi cinema la Bucure╚Öti. Anii 1930 au fost o perioad─â de schimb─âri fundamentale ├«n industria cinematografic─â european─â, datorit─â introducerii tehnologiei sunetului cu c├ó╚Ťiva ani mai devreme. Realizat ├«n 1935, Aventura fericit─â este primul s─âu lungmetraj sonor, care, ├«n opinia criticilor, demonstreaz─â c─â regizorul m├ónuie╚Öte perfect ÔÇťcomplicata ma╚Öin─ârie cinematografic─âÔÇŁ. Anterior, realizase ├«n Fran╚Ťa dou─â comedii de mediu metraj, La Miniature ╚Öi ├ça colle, cu celebrul actor comic francez Fernandel. Georgescu, care era practic necunoscut ├«n Fran╚Ťa, cu excep╚Ťia c├ótorva colabor─âri cu regizorul francez Christian Jacque, a fost angajat de produc─âtorii de la S.A.F.O. (Soci├ęt├ę Artistique des Films Orions) pentru a regiza ÔÇ×LÔÇÖheureuse aventureÔÇŁ, dup─â spusele lui Georgescu ├«nsu╚Öi, pentru c─â ÔÇ×era mai ieftin dec├ót francezii". Constr├óns de limitele unui buget restr├óns ╚Öi de un calendar scurt, Georgescu trebuia s─â filmeze circa 19-20 de scene pe zi, echivalentul a 100 de metri de film, ╚Öi a terminat film─ârile ├«n mai pu╚Ťin de o lun─â. Filmul a avut premiera la 24 mai 1935 la cinematograful Rex din Paris, a fost foarte bine primit de critici (Cin├ę-monde, L'┼ĺuvre, Paris Midi, Le Petit Journal, Le Petit Parisien ╚Öi al╚Ťii). De exemplu, ├«n sec╚Ťiunea cinematografic─â a edi╚Ťiei pariziene a L'┼ĺuvre, Charles-Henri Monnier nota cum: ÔÇ×O idee nou─â ├«n acest film, care ne ├«ndeamn─â la filozofie, pentru a dovedi c─â izolarea pe un t─âr├óm necunoscut, ├«n mijlocul pericolelor, obliga╚Ťi s─â ne ajut─âm unii pe al╚Ťii pentru a supravie╚Ťui, apropie distan╚Ťele, ╚Öterge ierarhiile conven╚Ťionale ╚Öi niveleaz─â situa╚Ťiile pentru a forma un tot unitar ├«n care urile ╚Öi diviziunile sunt uitate, unde totul se armonizeaz─â pentru binele tuturor ├«n cadrul unei iradieri fraterne ╚Öi familiale. (24 mai 1935)ÔÇŁ Mesajul clar de evadare ╚Öi utopic al filmului a fost probabil un r─âspuns la tensiunile cresc├ónde din Europa interbelic─â ╚Öi la perioada pronun╚Ťat─â de instabilitate ╚Öi nesiguran╚Ť─â. Poate c─â principala sa func╚Ťie ideologic─â - similar─â cu cea a genului muzical, care a devenit foarte popular ├«n timpul Marii Depresiuni ├«n SUA ╚Öi nu numai - este aceea de catharsis pentru spectatorii din acea vreme. ├Än ├«ntreaga Europ─â, tulbur─ârile politice, economice ╚Öi sociale au fost agravate de pr─âbu╚Öirea economiei interna╚Ťionale ├«n 1929. Accederea lui Hitler la func╚Ťia de cancelar al Germaniei ├«n 1933 ╚Öi instaurarea unui stat totalitar cu partid unic sub conducerea nazi╚Ötilor, ├«n timp ce liderul fascist Mussolini a ajuns la putere ├«n Italia ├«n 1922. P├ón─â ├«n 1931, Fran╚Ťa a cedat ├«n fa╚Ťa efectelor Marii Crize, ceea ce a contribuit la ascensiunea mi╚Öc─ârilor de dreapta, care au fost contracarate de coali╚Ťia radicalilor ╚Öi a sociali╚Ötilor.

Aceste diviziuni profunde ale societ─â╚Ťii franceze ╚Öi europene din acea perioad─â sunt reflectate ├«n film, prin intermediul personajelor a doi delega╚Ťi din partide politice opuse, Remondy (Daniel Mendaille) ╚Öi Broido (Pierre Alcover). ├Äntre timp, criza existen╚Ťial─â ╚Öi filozofic─â profund─â a societ─â╚Ťii europene ├«╚Öi g─âse╚Öte ecourile ├«n glumele ╚Öi dezbaterile continue dintre pastorul englez (Andr├ę Randall), aflat ├«ntr-o misiune religioas─â, ╚Öi cercet─âtoarea studioas─â Claire (Simone Deguyse), care fumeaz─â, poart─â ochelari ╚Öi cite╚Öte c─âr╚Ťi despre sistemul reproduc─âtor feminin. ├Äntr-adev─âr, fiecare personaj din film este o caricatur─â a unui anumit segment al societ─â╚Ťii occidentale. Suzanne (Tania F├ędor) este o femeie burghez─â atr─âg─âtoare, elegant─â ╚Öi monden─â, ├«n timp ce iubitul ei este Legrand (Fran├žois Rozet), un pictor boln─âvicios cu probleme cardiace. ├Än cele din urm─â, cea mai mare parte a comicului este asigurat─â de reprezentantul clasei muncitoare, buc─âtarul Labaume (Julien Carette), cu gesturile sale exagerate ╚Öi mi╚Öc─ârile sale slapstick. Convie╚Ťuirea fericit─â este posibil─â doar ├«n paradisul ├«ndep─ârtat de la ÔÇ×la brousseÔÇŁ (literalmente ÔÇ×tufi╚ÖulÔÇŁ), undeva ├«n Est, ├«ntruc├ót protagoni╚Ötii sunt ├«nf─â╚Ťi╚Öa╚Ťi tr─âind ╚Öi lucr├ónd ├«mpreun─â ├«n armonie, indiferent de diferen╚Ťele de clas─â sau de diviziunile socio-politice. Tipic pentru filmele sonore ale vremii, care ├«ncercau s─â integreze numere muzicale ├«n nara╚Ťiune, filmul prezint─â o scen─â ├«n care cuplul romantic c├ónt─â ├«n duo, iar pastorul c├ónt─â la un banjo improvizat. Peisajul imaginar ╚Öi exotizat este reprezentat pe ecran printr-un amestec de flor─â ├«nt├ólnit─â ├«n p─âdurile tropicale din Asia, ├«n paji╚Ötile din Africa ╚Öi chiar ├«n cactu╚Öii din America, ceea ce ├«nt─âre╚Öte ╚Öi mai mult caracterul fic╚Ťional al acestui spa╚Ťiu. Nu f─âr─â ironie, Charles Boyer de la Le Petit Parisien l-a descris astfel: ÔÇ×ÔÇŽcu ├«ndr─âzneal─â, Aventura fericit─â, ne transport─â ├«ntr-o savan─â, o savan─â de studio at├ót de bine me╚Öte╚Öugit─â ├«nc├ót este un adev─ârat paradis pe p─âm├ónt; nu v─â teme╚Ťi nici de ╚Öerpi, nici de p─âianjeni, nici de centipede, nici de crabi de uscat; aici nu sunt dec├ót femei frumoase... (31 mai 1935)ÔÇŁ Coexisten╚Ťa ╚Öi fericirea acestei comunit─â╚Ťi utopice se spulber─â odat─â ce cei ╚Öapte protagoni╚Öti se ├«ntorc acas─â, ├«n Europa, ╚Öi ├«ncearc─â s─â se acomodeze la via╚Ťa lor. Urmeaz─â dispute conjugale, iar diferendele politice duc la violen╚Ť─â ╚Öi la moarte apropiat─â.

Este ÔÇ×LÔÇÖheureuse aventureÔÇŁ cu adev─ârat o aventur─â fericit─â? - scria criticul de film din Le Petit Parisien ├«n 1935. Filmul lui Jean Georgescu se ├«nscrie ├«n lunga tradi╚Ťie a operelor literare ╚Öi a filmelor care exploreaz─â no╚Ťiunea de ÔÇ×utopieÔÇŁ, inventat─â de Thomas Morus prin scurta carte cu titlul omonim din 1516, care prezenta o versiune a unei societ─â╚Ťi ideale ╚Öi inventate. Chiar ╚Öi ast─âzi, filmul ne invit─â s─â explor─âm teme sociale ╚Öi probleme existen╚Ťiale la intersec╚Ťia dintre societ─â╚Ťile utopice, aventurile naufragia╚Ťilor din ÔÇ×Robinson CrusoeÔÇŁ al lui Daniel Defoe ╚Öi filosofiile lui Rousseau despre natura uman─â.

Text curatorial scris de Ana Grgic.