Retro Josef von Sternberg & Marlene Dietrich

interviu

interviu

  • Regia: Josef von Sternberg
  • Scenariu: Carl Zuckmayer, Karl Vollm├Âller, Robert Liebmann
  • Imagine: G├╝nther Rittau, Hans Schneeberger
  • Montaj: Walter Klee, Sam Winston
  • Durata: 104min.
  • Anul: 1930
    Distribu╚Ťie:
  • Emil Jannings
  • Marlene Dietrich

ÔÇ×├Ängerul albastruÔÇŁ este prima colaborare dintre cineastul Josef von Sternberg - n─âscut la Viena, dar emigrat de t├ón─âr ├«n Statele Unite - ╚Öi actri╚Ťa german─â Marlene Dietrich, pe care cel dint├ói avea s-o ├«nal╚Ťe pe culmile faimei pe parcursul a ╚Öase filme ulterioare. Mitul Dietrich, cel al unei femei de o frumuse╚Ťe aproape nep─âm├óntean─â, ├«n tot cazul nenatural─â, lucrat─â atent p├ón─â ├«n cel mai mic detaliu, de o r─âceal─â ╚Öi o st─âp├ónire de sine perfect ÔÇ×b─ârb─âteasc─âÔÇŁ, pe at├ót de sadic─â pe c├ót este de masochist─â, nu este de fapt monolitic. Cele ╚Öapte filme f─âcute de cuplul Sternberg-Dietrich sunt varia╚Ťiuni pe aceea╚Öi tem─â, dar niciodat─â itera╚Ťii. ├Äns─â ÔÇ×├Ängerul albastruÔÇŁ este f─âr─â ├«ndoial─â matricea tuturor permut─ârilor viitoare, at├ót ├«n ceea ce prive╚Öte con╚Ťinutul, c├ót ╚Öi forma.

├Änc─â de la nivelul rezumatului ac╚Ťiunii, suntem confrunta╚Ťi cu dou─â tendin╚Ťe contradictorii: prima este cea de a vedea filmul ├«n lumina a ceea ce ├«╚Öi propunea ini╚Ťial s─â fie, a╚Öadar un vehicul pentru Emil Jannings, primul laureat al premiului Oscar pentru cel mai bun actor ╚Öi revenit ├«n ╚Ťara natal─â, Germania, la invita╚Ťia studioului UFA care voia s─â-╚Öi marcheze astfel trecerea ├«ntr-o nou─â er─â, cea a sonorului. ├Än aceast─â optic─â, putem spune c─â ÔÇ×├Ängerul albastruÔÇŁ pune ├«n scen─â declinul lui Immanuel Rath, profesor de colegiu ├«ntr-un or─â╚Öel de provincie, care este extirpat ├«n mod brutal din lumea lui compus─â din singur─âtate ╚Öi erudi╚Ťie atunci c├ónd se ├«ndr─âgoste╚Öte de o c├ónt─ârea╚Ť─â ├«n trecere pe scena c├órciumii locale, Lola Lola. Cea de-a doua tendin╚Ť─â ├«ns─â, care este ╚Öi cea pe care au urmat-o contemporanii lans─ârii filmului, ne ├«mbolde╚Öte s-o consider─âm pe Marlene Dietrich centrul filmului, ├«n jurul c─âruia graviteaz─â toate celelalte componente ale operei, a╚Öa cum, ├«n diegez─â, graviteaz─â b─ârba╚Ťii ├«n jurul lui Lola Lola. Dac─â adopt─âm aceast─â perspectiv─â, vom privi nara╚Ťiunea ca un pretext - primul dintr-o lung─â serie - pentru a o urm─âri pe Dietrich cum ├«╚Öi ╚Ťese p├ónza de p─âianjen, ne d─â iluzia c─â se prinde ea ├«ns─â╚Öi ├«n aceasta numai pentru a ie╚Öi ├«n final victorioas─â, st─âp├óna exclusiv─â a trupului ╚Öi sufletului ei.

Con╚Ötient sau incon╚Ötient, Sternberg a preg─âtit la fiecare etap─â a realiz─ârii filmului ÔÇ×starficareaÔÇŁ lui Dietrich, care avea s─â se reverse ╚Öi asupra lui. Filmul este o adaptare destul de pu╚Ťin fidel─â a romanului lui Heinrich Mann ÔÇ×Profesorul UnratÔÇŁ, care observa de asemenea c─âderea ├«n dizgra╚Ťie a unui respectabil profesor, dar ├«mpingea satira social─â mult mai departe, pun├óndu-╚Öi protagonistul s-o transforme pe Lola Lola (denumit─â mai pu╚Ťin sugestiv Rosa Fr├Âhlich) ├«ntr-un ├«nger r─âzbun─âtor care ├«mpingea to╚Ťi burghezii cinsti╚Ťi ai localit─â╚Ťii la pierzanie. Rosa era, ├«n aceast─â versiune, ea ├«ns─â╚Öi o mic-burghez─â dornic─â s─â-╚Öi creasc─â veniturile c├ónt├ónd ocazional ├«n c├órciumi, lipsit─â de talent ╚Öi educa╚Ťie, o unealt─â ├«n m├óinile unui b─ârbat r─ânit de faptul c─â este izgonit din societate fiindc─â se las─â prad─â instinctului sexual resim╚Ťit de fapt de to╚Ťi. Sternberg a dezamorsat critica acerb─â a lui Mann, atr─âg├óndu-╚Öi repro╚Öurile criticilor cu con╚Ötiin╚Ť─â social─â precum Siegfried Kracauer, dar a ╚Öi ├«nlocuit cli╚Öeul femeii promiscue ├«ntrupat de Rosa cu o caracterizare mai complex─â, a unei tinere con╚Ötiente de vulnerabilitatea pe care i-o confer─â profesia considerat─â promiscu─â ╚Öi nevoite s─â-╚Öi caute protectori pe care ├«i dispre╚Ťuie╚Öte. Totu╚Öi, Dietrich din ÔÇ×├Ängerul AlbastruÔÇŁ nu este ├«nc─â figura inaccesibil─â, de o sexualitate deopotriv─â magnetic─â ╚Öi de temut, ├«n care avea s─â se ├«nchege mai t├órziu. Este o femeie gra╚Ťioas─â f─âr─â s─â fie eteric─â, frumoas─â f─âr─â s─â fie statuar─â, provocatoare f─âr─â s─â fie amoral─â - l─âs├óndu-i deci lui Sternberg destul─â marj─â de manevr─â pentru a o ╚Ölefui ├«n filmele ce aveau s─â urmeze.

├Än orice caz, demersul lui von Sternberg, at├ót ├«n ceea ce o prive╚Öte pe Dietrich c├ót ╚Öi lumea pe care o reprezint─â, nu este unul de estetizare ├«n sensul obi╚Önuit al termenului, ci de extrac╚Ťie a sensului ╚Öi de amplasare a acestuia la suprafa╚Ťa lucrurilor, acolo unde privirile nu ├«l caut─â. Critica social─â a lui Mann nu dispare, ci, ├«n primul r├ónd, ├«i este ad─âugat un strat de cinism: burghezia ├«n ansamblul ei este o clas─â invincibil─â, care nu va pregeta s─â-╚Öi reverse superioritatea moral─â asupra celor care nu pot rezista tensiunii dintre codul ei de conduit─â ╚Öi impulsurile lor naturale. ├Äntr-al doilea r├ónd, stilul ÔÇ×├Ängerului albastruÔÇŁ, excesiv ╚Öi senzual, pe care Sternberg avea s─â-l aprofundeze din film ├«n film, nu d─â o form─â ra╚Ťional─â, ci una sensibil─â ebuli╚Ťiei Germaniei interbelice, care urma s─â se ├«ntind─â cur├ónd asupra lumii ├«ntregi.

Text curatorial scris de Liri Chapelan și Andrei Voineag.