5
Programul propune un periplu prin anii '80 ai comunismului din România, mai toate filmele fiind realizate în a doua jumătate a deceniului, când producția oficială devine din ce în ce mai anchilozată în diverse tipare schematice. Vizionând întreaga producție pe peliculă de 35 de milimetri realizată în IATC în acest interval și păstrată în arhiva universității e clar că există corespondențe între filmele de lungmetraj ale erei și producțiile studențești, nu doar la nivel stilistic și narativ, ci și în modurile aluzive și, de multe ori, escapiste în care își articulează temele. Spre deosebire de alte perioade revizitate până acum în cadrul proiectului Arhiva Activă, aceasta pare să fi fost și la nivelul realizărilor de școală una mai puțin prolifică (inclusiv cantitativ), fiind perceptibile o oarecare monotonie și o sărăcie de idei și de soluții formale în tratarea discursurilor cinematografice. În afara unor încercări de cele mai multe ori neinspirate de filme de gen, care abundă în această perioadă, alegoriile sumbre, cât mai întortocheate și încărcate narativ, par să fi fost la modă în rândul studenților. Din întreaga ofertă a epocii programul selectează cinci exponente reprezentative pentru preocupările nu foarte diverse ale acestor ultime generații de studenți ai comunismului românesc, trecând prin ceva mai puține registre decât de obicei: satiră („Publicitate”, „Umor la domiciliu”), dramă psihologică („Doar amintirile…”, „Noapte roz”) sau melodramă modernistă („Vara cu Ana”). Dacă revelația curatorilor a fost „Vara cu Ana”, poate singurul film din a doua jumătate a anilor '80 păstrat în arhiva UNATC care își permite să experimenteze narativ și formal, fiecare dintre celelalte scurtmetraje selectate au cel puțin câte un element surprinzător și incitant și sunt, din punctul nostru de vedere, cele mai remarcabile scurtmetraje realizate în IATC în acest deceniu. (de Andrei Rus)