Retro Josef von Sternberg & Marlene Dietrich

interviu

interviu

  • Regia: Josef Von Sternberg
  • Scenariu: Jules Furthman, S.K. Lauren
  • Imagine: Bert Glennon
  • Montaj: Josef Von Sternberg
  • Durata: 93min.
  • Anul: 1932
    Distribu╚Ťie:
  • Marlene Dietrich
  • Herbert Marshall
  • Cary Grant

ÔÇ×Blonda VenusÔÇŁ este pe de o parte povestea unei so╚Ťii ╚Öi mame care se ├«ntoarce la via╚Ťa de cabaret pentru a-╚Öi salva so╚Ťul ╚Öi se ├«ndr─âgoste╚Öte de un playboy. ├Än egal─â m─âsur─â, ne este expus─â drama unei femei nevoit─â s─â navigheze realit─â╚Ťile normelor de gen dintr-o societate unde cea mai puternic─â unealt─â este propriul corp, modurile ├«n care ajunge s─â-l foloseasc─â determin├ónd ├«n cele din urm─â pozi╚Ťia ei ├«n aceast─â societate. ÔÇ×Blonda VenusÔÇŁ apare la scurt timp dup─â ÔÇ×Shanghai ExpressÔÇŁ ╚Öi este succedat de ÔÇ×├Ämp─âr─âteasa Ro╚ÖieÔÇŁ, dou─â titluri mult mai recunoscute din filmografia lui von Sternberg. Poate ╚Öi din aceast─â pricin─â este pu╚Ťin┬á discutat, cu toate c─â perspectivele sale tematice, precum reprezentarea tensiunilor de clas─â ╚Öi a sexualit─â╚Ťii, ├«l recomand─â ca film arhetipal ├«n colaborarea cineastului cu Marlene Dietrich.

Titlul este elucidat ├«nc─â din prima scen─â, cu rezonan╚Ťe mitologice. Precum Venus ╚Öi nimfele, Helen (Marlene Dietrich) este cu colegele ei de teatru la sc─âldat, c├ónd sunt surprinse de un grup de solda╚Ťi americani, printre care ╚Öi Ned Farraday (Herbert Marshall). Aceast─â ├«nt├ólnire a lor devine ea ├«ns─â╚Öi o poveste ├«n film, reap─âr├ónd sub forma unui basm spus de c─âtre cei doi copilului lor ├«n momente cheie. Suntem, deci, ├«n compania unei zei╚Ťe. O zei╚Ť─â a frumuse╚Ťii, a dorin╚Ťei, a sexulului,┬á cu o dimensiune contemporan─â a eroticului: blondul vopsit, platinat (culoare care i-a fost impus─â la Hollywood deoarece blondul ei natural se vedea ╚Öaten pe camer─â). ├Äntregul film graviteaz─â ├«n jurul sexului, ╚Öi vorbe╚Öte deschis despre subiecte care ├«nc─â sunt ├«ntr-o anumit─â m─âsur─â tabu: triunghiuri amoroase, favoruri sexuale, ╚Öi prostitu╚Ťie. Din acest punct de vedere, ÔÇ×Blonda VenusÔÇŁ este de asemenea un artefact al cinemaului american premerg─âtor codului Hays, care avea s─â implementeze restric╚Ťii mai mari ├«n portretizarea sexului sau altor comportamente considerate imorale.┬á┬á

Filmul este revelator pentru reprezentarea sexualit─â╚Ťii femeilor. Sexualitatea Helenei este tratat─â ca o comoditate, o moned─â de schimb c├ónd dezirabil─â, c├ónd derizorie. Exist─â ceva animalic, s─âlbatic ├«n cum o recepteaz─â personajele masculine, dornice s─â o domesticeasc─â. ├Äntr-o scen─â problematic─â din mai multe puncte de vedere, Helen apare pentru prima oar─â pe scen─â ├«n costumul unei gorile, ├«nconjurat─â de dansatoare ├«n blackface ╚Öi interpret├ónd ÔÇ×Hot VoodooÔÇŁ: ÔÇ×That African tempo, has made a slave/ Hot voodoo, dance of sinÔÇŁ. Helen Farraday se m├óntuie╚Öte ├«n ochii publicului prin misiunea ei de a-╚Öi salva so╚Ťul, ╚Öi mai apoi prin durerea cauzat─â de pierderea copilului. Va mai dura p├ón─â ├«n anii 1960 ca dorin╚Ťele sexuale ale femeilor s─â fie reprezentate multidimensional.┬á

ÔÇ×Blonda VenusÔÇŁ este o melodram─â despre martiriu ╚Öi dezonoare care urmeaz─â un ╚Öablon din punct de vedere narativ. Senza╚Ťia de ÔÇśformul─âÔÇŁ poate fi explicat prin interven╚Ťiile semnificative asupra scenariului din partea studioului Paramont ╚Öi a aparatului de cenzur─â din industrie. Inclusiv momentele muzicale sunt mai scurte, modeste, prin compara╚Ťie cu celelalte filme. Helen reia rolul actri╚Ťei de cabaret fatale din ÔÇ×├Ängerul AlbastruÔÇŁ, sau ÔÇťMoroccoÔÇŁ dar aici este o mam─â ╚Öi so╚Ťie devotat─â. Vedem o nou─â latur─â, nu foarte conving─âtoare, a personei lui Marlene Dietrich. Exist─â un contrast subtil ├«ntre replici ╚Öi joc actoricesc. Helen Farraday renun╚Ť─â la tot ╚Öi se ├«ntoarce acas─â, dar pare s─â fie mult mai ├«n largul ei pe scen─â, sau ├«n compania bog─âta╚Öului Nick Townsend (Cary Grant), dec├ót al─âturi de so╚Ťul ei pe care ├«l ╚Öi crede slab. Finalul, ├«n mod deosebit, a fost un motiv de disput─â ├«ntre Von Sternberg, Paramount, ╚Öi cenzur─â. Consider├óndu-l pe so╚Ť un personaj dur ╚Öi antipatic, Paramount a fost ├«n favoarea unui final cu Helen ╚Öi mult mai agreabilul Nick ├«mpreun─â. Traiectoria de so╚Ťie de milionar ╚Öi actri╚Ť─â de succes care a urcat pe scara social─â era considerat─â mult mai dezirabil─â pentru public. De data aceasta ├«ns─â, cenzura a fost de partea lui Von Sternberg, ╚Öi a re├«ntregirii perechii originale a lui Helen ╚Öi Ned, pentru valen╚Ťa moralizatoare a pove╚Ötii.

Text curatorial de Irina Hu╚Ťu ╚Öi Andrei ╚śian╚Ťiu.