Retro Josef von Sternberg & Marlene Dietrich

interviu

interviu

  • Regia: Josef von Sternberg
  • Scenariu: Jules Furthman
  • Imagine: Lee Garnes, Lucien Ballard
  • Muzic─â: Karl Lajos
  • Durata: 92min.
  • Anul: 1930
    Distribu╚Ťie:
  • Marlene Dietrich
  • Gary Cooper
  • Adolphe Menjou

ÔÇ×MoroccoÔÇŁ este cel de-al doilea film regizat de Josef von Sternberg cu Marlene Dietrich ╚Öi primul realizat ├«mpreun─â la Hollywood. E, de asemenea, cel care a lansat-o ca vedet─â interna╚Ťional─â - prima lor colaborare, ÔÇ×├Ängerul albastruÔÇŁ, se bucura deja de succes ├«n Europa, dar nu a fost lansat ├«n America dec├ót pu╚Ťin dup─â ÔÇ×MoroccoÔÇŁ. Personajul interpretat de Dietrich e Amy Jolly, o c├ónt─ârea╚Ť─â de cabaret ajuns─â ├«n Maroc ├«n ├«ncercarea destul de disperat─â de a l─âsa ├«n urm─â un trecut la fel de misterios ca ea. La scurt─â vreme dup─â debarcarea ├«n acest spa╚Ťiu construit ca un t─âr├óm fantastic, puternic orientalizat, se las─â prins─â ├«ntr-o p├ónz─â complex─â de personaje ╚Öi de dorin╚Ťe erotice, fiind v├órful unui triunghi amoros ├«n care mai sunt angrena╚Ťi un francez sofisticat, La Bessi├Ęre (interpretat de Adolphe Menjou), cel mai bogat om din regiune, ╚Öi chipe╚Öul legionar american Tom Brown (interpretat de Gary Cooper), de care se simte tot mai atras─â. Cu alte cuvinte, Amy e prins─â ├«ntr-o lupt─â nu doar cu propriile sentimente - ├«ntre chemarea ra╚Ťiunii ╚Öi cea a inimii -, ci ╚Öi ├«ntr-una ├«ntre Lumea Veche (Europa, reprezentat─â de La Bessi├Ęre, cet─â╚Ťean al Fran╚Ťei colonizatoare) ╚Öi Lumea Nou─â (reprezentat─â de Brown, cet─â╚Ťean american mai pu╚Ťin sofisticat, dar extrem de atr─âg─âtor prin insolen╚Ťa ╚Öi prin directe╚Ťea afi╚Öate). Amy Jolly are ceva din ambele.
├Änt├ólnirea lor se ├«nt├ómpl─â ├«ntr-un teritoriu disputat de marile puteri ai c─âror soli sunt cei doi b─ârba╚Ťi. Von Sternberg preia un context real ╚Öi ├«l transform─â ├«ntr-un decor artificial ╚Öi estetizat potrivit pentru desf─â╚Öurarea rela╚Ťiilor ╚Öi sentimentelor protagoni╚Ötilor. R─âzboiul Rif din Maroc (din anii 1921-1926) e dezbr─âcat de implica╚Ťiile sale politice, aspectul ╚Öi greutatea emo╚Ťional─â ale conflictului colonizator fiind ├«nlocuite de un cadru imaginar, fantezist, inspirat parc─â din ÔÇ×1001 de nop╚ŤiÔÇŁ ╚Öi total desprins de reprezentarea realit─â╚Ťii factuale. Cadrele str├ónse, iluminarea mereu artificial─â, scenografia ├«nc─ârcat─â de tot felul de ornamente bizare, sau spa╚Ťiile ├«ncadrate constant de por╚Ťi cu arcad─â creeaz─â o senza╚Ťie de claustrare perpetu─â. La un anumit nivel, acest spa╚Ťiu golit de sens ╚Öi de spiritualitate, dar ├«nc─ârcat erotic ╚Öi ritualic, pare s─â proiecteze ├«n exterior confuzia existen╚Ťial─â ├«n care l├óncezesc personajele ╚Öi lipsa lor de consisten╚Ť─â. Iar claustrarea poten╚Ťeaz─â la r├óndul ei vidul emo╚Ťional al unor oameni care, din ra╚Ťiuni diferite, ├«╚Öi leag─â speran╚Ťele de supravie╚Ťuire de pulsiuni erotice st├órnite de al╚Ťii afla╚Ťi ├«n puncte la fel de extreme ale vie╚Ťii. Contactele lor nu dep─â╚Öesc niciodat─â aparen╚Ťele, afinit─â╚Ťile sunt bazate pe atrac╚Ťii senzuale ╚Öi deloc pe ├«mp─ârt─â╚Öirea unor principii sau preocup─âri comune. Marocul lui von Sternberg e un fel de purgatoriu din care singura eliberare e una libidinal─â.

Una dintre cele mai sugestive analize estetice a interpret─ârii legendare a Marlenei Dietrich din acest film ├«i apar╚Ťine lui James Naremore: ÔÇ×Era un joc actoricesc estetizat ├«ntr-at├ót ├«nc├ót nu con╚Ťinea aproape nimic mai mult dec├ót ni╚Öte post├║ri pline de ├«n╚Ťeles, ni╚Öte gesturi alese cu grij─â ╚Öi o lumin─â care ├«i modela ├«ntocmai siluetaÔÇŁ. Cea mai faimoas─â (╚Öi scandaloas─â pentru acel moment) scen─â a filmului, ├«n care Dietrich performeaz─â ├«n travesti pe scena cabaretului din Maroc, ├«n frac ╚Öi cu joben, flirt├ónd deschis cu o t├ón─âr─â din audien╚Ť─â ╚Öi chiar s─ârut├ónd-o lasciv pe buze, ├«nainte de a-╚Öi ├«ndrepta aten╚Ťia spre Gary Cooper, e relevant─â pentru o alt─â fa╚Ťet─â important─â a personei starului: non╚Öalan╚Ťa cu care se raporteaz─â la conven╚Ťiile sociale, o oarecare androginie, dar ╚Öi un cabotinism calculat, ├«n ton cu construc╚Ťia artificioas─â ╚Öi excesiv de stilizat─â a lui von Sternberg. ├Än repetate r├ónduri, jocul foarte precis coregrafiat al lui Dietrich ╚Öi maniera sincopat─â, ├«nso╚Ťit─â de un z├ómbet u╚Öor sarcastic, ├«n care roste╚Öte pu╚Ťinele replici ale protagonistei sugereaz─â o deta╚Öare ironic─â de personaj, o pendulare constant─â ├«ntre ie╚Öirea din fic╚Ťiune urmat─â de o revenire temporar─â.
├Äntr-o astfel de construc╚Ťie suspendat─â ├«ntr-un timp ╚Öi spa╚Ťiu mitice, trepida╚Ťiile protagoni╚Ötilor - angrena╚Ťi ├«ntr-o structur─â amoroas─â destul de cli╚Öeic─â - sunt mai degrab─â un pretext pentru a deveni complici la stilizarea extrem de me╚Öte╚Öugit─â a lui von Sternberg ╚Öi a lui Dietrich.

Text curatorial realizat de Alexandra Ape╚Ťean ╚Öi Andrei Rus