1Filme UNATC

Piscicultura

interviu

interviu

  • Regia: Tudor Eliad
  • Imagine: Ilie Agopian
  • Durata: 10min.
  • Anul: 1967
    Distribu╚Ťie:
  • Toma Caragiu
  • Mitic─â Popescu

ÔÇ×PisciculturaÔÇŁ e, de departe, cea mai incitant─â comedie dintre cele p─âstrate ├«n Arhiva de filme a UNATC ╚Öi realizate ├«n perioada 1966-1971.

Tudor Eliad, regizorul filmului, nu numai c─â ├«╚Öi permite s─â trag─â de o situa╚Ťie probabil real─â (lipsa pe╚Ötelui ├«n magazinele vremii) ├«n tot felul de direc╚Ťii parodice, care mai de care mai cretine ╚Öi absurde, dar ├«n acest periplu trece - ├«n nici zece minute - prin genuri diverse, f─âc├ónd constant trimiteri la filme-cult din epoc─â (v─â ve╚Ťi delecta recunosc├ónd pasti╚Öe la stilul narativ al documentarelor produse ├«n Studiourile ÔÇ×Alexandru SahiaÔÇŁ). Aproape scen─â cu scen─â (sau, mai corect, scheci cu scheci) apeleaz─â la un umor grosier (specific parodiei), dar are grij─â s─â nu piard─â nuan╚Ťele satirice ╚Öi, mai ales, s─â r─âm├ón─â recognoscibile semnifica╚Ťiile cu tent─â social─â, ce abund─â, ├«n forme diverse ╚Öi se acumuleaz─â p├ón─â spre final.

O alt─â revela╚Ťie e inteligen╚Ťa cu care folose╚Öte coloana sonor─â, deranjant─â ├«n multe din filmele studen╚Ťe╚Öti contemporane lui. Nu numai c─â se ab╚Ťine de la tot felul de interludii muzicale pentru a-╚Öi ajuta nara╚Ťiunea s─â func╚Ťioneze, dar efectul gra╚Ťios pe care ├«l produce introducerea subtil─â a unor prelucr─âri dup─â dou─â melodii Beatles (prezen╚Ť─â rarisim─â ├«n filmele epocii) ├«ntr-un lung travling incitant ╚Öi inteligent, dovedesc un perfect control estetic ╚Öi un gust rafinat - ambele erau, oricum, clare deja, inclusiv prin felul ├«n care distorsioneaz─â unele voci sau sunete, ├«n scop comic.

ÔÇ×PisciculturaÔÇŁ va deveni aproape sigur un clasic ├«n c├ó╚Ťiva ani, o merit─â. Are tot ce-i trebuie pentru a atrage mai multe categorii de spectatori: un subiect apetisant, invit├ónd la mai multe posibile lecturi, gag-uri creative, c├ó╚Ťiva actori faimo╚Öi (Toma Caragiu, Mitic─â Popescu), rezolv─âri narative ╚Öi de mizanscen─â surprinz─âtoare. ╚śi, mai ales, e realizat cu inteligen╚Ť─â ╚Öi rafinament ├«ntr-un registru de comedie de duzin─â - snobat─â, ├«n general, de publicul pasionat de ÔÇ×arta ├«nalt─âÔÇŁ -, ceea ce creeaz─â o structur─â contradictorie de-a dreptul seduc─âtoare.

Dac─â se va ├«nt├ómpla asta, va fi uimitor pentru mai mult─â lume c─â Tudor Eliad nu a devenit un mare cineast, a╚Öa cum promitea ├«n acest scurtmetraj de absolvire. Din pu╚Ťinele informa╚Ťii pe care le-am putut aduna despre el p├ón─â acum, pare s─â fi avut un destin de roman, dup─â emigrarea ├«n Fran╚Ťa ajung├ónd s─â publice o serie de c─âr╚Ťi (inclusiv dou─â romane ├«n colaborare cu Daniel Pennac ╚Öi una de scenaristic─â). ├Äns─â nu pare s─â fi continuat activ s─â profeseze ca cineast - ceea ce s-a ├«nt├ómplat, desigur, cu majoritatea arti╚Ötilor care au emigrat din Rom├ónia ├«n era comunist─â. (de Andrei Rus)